Για το διεθνές εμπόριο,
Ειδικά μετά το Brexit;
Ανησυχίες και προβληματισμό προκάλεσε το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος στις διεθνείς αγορές, κυρίως όσο αφορά την ευρωπαϊκή οικονομία, με τα χρηματιστήρια να καταγράφουν σημαντικές απώλειες για τρεις διαδοχικές συνεδριάσεις. Χρειάστηκε η παρέμβαση (σε προφορικό μέχρι στιγμής επίπεδο) των προέδρων των κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης και της Ιαπωνίας, αναφέροντας πως θα λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα στήριξης, προκειμένου να περιορίσουν τις επιπτώσεις του Brexit.
Αρκεί όμως μόνο η παροχή ρευστότητας από τις κεντρικές τράπεζες, ώστε οι επιπτώσεις της εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση να περιοριστούν μόνο από τα μέτρα στήριξης των κεντρικών τραπεζών; Φυσικά και όχι. Όταν μιλάμε για επιπτώσεις από το Brexit, εννοούμε πως η σύντομη αναταραχή που θα δημιουργηθεί, κυρίως στο διεθνές εμπόριο, θα καλυφθεί από τα μέτρα στήριξης των κεντρικών τραπεζών εξασφαλίζοντας πολύτιμη ρευστότητα για τις επιχειρήσεις, κυρίως αυτές εξαγωγικού χαρακτήρα, ώστε να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα στις εμπορικές τους δραστηριότητες.
Το θέμα είναι εάν η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας από την ευρωπαϊκή «οικογένεια», αποτελεί την αφορμή ή την αιτία για τον περιορισμό του διεθνές εμπορίου, μέσω δασμών ή άλλων προστατευτικών μέτρων που αργά ή γρήγορα θα εφαρμόσουν οι διάφορες οικονομίες. Αυτό θα το εξακριβώσουμε στη συνέχεια, μέσα από τα δημοσιευμένα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους η αξία των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν διεθνώς ήταν $3,676 τρισ. έναντι $4,018 τρισ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας μία πτώση της τάξεως του 8,51%. Το πρώτο τρίμηνο του έτους όμως, τα διεθνή χρηματιστήρια κατέγραψαν σημαντικές απώλειες, με μερικά από αυτά να εισέρχονται σε bear market, υπό το φόβο επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και της εισόδου αυτής σε ύφεση.
Να υπενθυμίσουμε, ότι τότε δεν απασχολούσε το θέμα του βρετανικού δημοψηφίσματος, ενώ με το αποτέλεσμα αυτού ο πανικός στα διεθνή χρηματιστήρια κράτησε μόνο τρεις μέρες.
Επίσης, το 2015 η αξία των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν ήταν $16,482 τρισ. έναντι $18,995 τρισ. το 2014 (που ήταν και η υψηλότερη καταγραφή) πραγματοποιώντας μία μείωση της τάξεως του 15,25% (αρκετά σημαντική), παρά του ότι το 2015 διακινήθηκε μεγαλύτερος όγκος εμπορευμάτων σε σχέση με το 2014, με το δείκτη όγκου να ανέρχεται στις 103 μονάδες έναντι 102,7 μονάδων το 2014.
Όπως παρατηρούμε στο παρακάτω γράφημα, ο μεγαλύτερος όγκος εμπορευμάτων προέρχεται από την Ασία και κυρίως από τις αναδυόμενες οικονομίες, με την Ευρώπη να ακολουθεί, και τη Βόρειο Αμερική να βρίσκεται στη τρίτη θέση.
Πηγή γραφήματος: WTO
Ήδη η Κίνα αναμένεται να καταγράψει μία ανάπτυξη της τάξεως κοντά 6,7% για φέτος, ενώ αρκετές αναδυόμενες οικονομίες βρίσκονται στα πρόθυρα ύφεσης με τις συνεχής υποτιμήσεις των νομισμάτων τους, στη προσπάθεια τους να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας τους.
Ας υποθέσουμε, ότι λόγο Brexit η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλει υψηλούς δασμούς στα βρετανικά προϊόντα με τους Βρετανούς να πράττουν το ίδιο. Σταδιακά θα ακολουθήσει ένα ντόμινο προστατευτικών μέτρων παγκοσμίως, στη προσπάθεια των τοπικών οικονομιών να προστατεύσουν τα προϊόντα τους έναντι των εισαγόμενων. Αυτή είναι η φυσική εξέλιξη που ακολουθεί της υποτίμησης ενός νομίσματος, προκειμένου η οικονομία να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της στο διεθνές εμπόριο.
Όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί την αφορμή κι όχι την αιτία, με τους Βρετανούς να έχουν υπολογίσει σοβαρά όλα τις πιθανές επιπτώσεις, εκμεταλλευόμενοι και την αίγλη και τη δύναμη του City. Όπως ήδη αναφέρουν διεθνή ΜΜΕ, αρκετά εφοπλιστικά κεφάλαια αναμένεται να εισρεύσουν στη Μεγάλη Βρετανία μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, ενώ ακόμη περισσότερα κεφάλαια θα προτιμήσουν στο άμεσο μέλλον την ασφάλεια του μεγαλύτερου χρηματοοικονομικού κέντρου της Ευρώπης. Εξάλλου αυτό αποδεικνύει και η συμπεριφορά του βρετανικού χρηματιστηρίου έναντι των υπολοίπων ευρωπαϊκών, ενώ η πτώση της στερλίνας ενισχύει προς το παρών την ανταγωνιστικότητα των βρετανικών προϊόντων. Το τι μέλλει γενέσθαι αναμένεται να το δούμε στο προσεχές μέλλoν.
πηγη: liberal.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου