Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Πελατειασμός :

Καλή η προσπάθεια αλλά..?


ο Έλεγχος της διαδικασίας:
Παραμένει στην κυβέρνηση..!
Σε ένα ακόμα νομοσχέδιό της, αυτήν την φορά στο χώρο
της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, η Κυβέρνηση επιχείρησε να δημιουργήσει έναν ελεγχόμενο στρατό καλοπληρωμένων στελεχών δημόσιας διοίκησης.
Πρόκειται για τους 60 Οργανωτικούς Συντονιστές των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, των περίφημων campus, που αποτέλεσαν και την προμετωπίδα του -ψηφισθέντος πλέον- Σχεδίου Νόμου με ονομασία «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».
Ανέδειξα το ζήτημα στις παρεμβάσεις μου στη Βουλή. Κατέθεσα μάλιστα, ως ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, και σχετική τροπολογία, με την οποία προτείναμε ο διορισμός των στελεχών αυτών να γίνει με συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια από το Ειδικό Συμβούλιο Επιτροπής Προϊσταμένων, ένα πενταμελές όργανο στο οποίο συμμετέχουν πλειοψηφικά το ΑΣΕΠ και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, διαδικασία η οποία εφαρμόζεται για όλους τους Γενικούς Διευθυντές στο Δημόσιο.
Και αυτό διότι οι Οργανωτικοί Συντονιστές των Κ.Ε.Ε.Κ καταλαμβάνουν θέση πρακτικά Γενικού Διευθυντή και μάλιστα θα λαμβάνουν το επίδομα του Γενικού Δ/ντή Γενικής Διεύθυνσης του δημόσιου τομέα, δηλαδή 1300 ευρώ το μήνα. Παρόλα αυτά, ο τρόπος αξιολόγησης και επιλογής τους στο σχέδιο νόμου δεν ακολουθούσε την προβλεπόμενη από τον Νόμο διαδικασία των Γενικών Διευθυντών αλλά ουσιαστικά ο ορισμός και η παύση τους θα γίνεται από τον Υπουργό μέσω μίας τριμελούς επιτροπής υπηρεσιακών στελεχών του Υπουργείου.
Η κυβέρνηση αρχικά αρνήθηκε ότι τίθεται θέμα αξιοκρατίας στην επιλογή, στη συνέχεια όμως αναγνώρισε ότι υπάρχει ζήτημα και δεσμεύτηκε ότι θα εξετάσει την αποδοχή της σχετικής τροπολογίας.
Μάλιστα, ο ίδιος ο Υπουργός ανακοίνωσε στη Βουλή ότι υιοθετεί, κατά βάση, την τροπολογία μας επαναδιατυπώνοντας τη συγκεκριμένη διάταξη του νομοσχεδίου.
Είχαμε όλη την καλή διάθεση να επικροτήσουμε γενναιόδωρα και χωρίς εκπτώσεις τον υπουργό και την Κυβέρνηση, αν πράγματι υιοθετείτο η τροπολογία. Μέχρι που είδαμε την νέα διατύπωση της επίμαχης διάταξης.
Διαπιστώσαμε ότι υπήρχε σημαντική απόκλιση μεταξύ της δικής μας τροπολογίας και της προτεινόμενης ρύθμισης. Στην επιλογή γενικών διευθυντών του δημοσίου έχουμε δύο μέλη του ΑΣΕΠ, ένα νομικό σύμβουλο του κράτους, τρεις δηλαδή, και δύο του αντίστοιχου υπουργείου.
Τι έκανε η Κυβέρνηση στο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση; Αφαίρεσε το ένα μέλος του ΑΣΕΠ και το αντικατέστησε με ένα μέλος το οποίο υποδεικνύει ο πρόεδρος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης ο οποίος τοποθετείται από τον Πρωθυπουργό. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αλλάζει ουσιαστικά η πλειοψηφία και δυνητικά ελέγχεται η διαδικασία από τους οριζόμενους από την κυβέρνηση. Και μάλιστα το ΑΣΕΠ χρησιμοποιείται ως φύλλο συκής. Έτσι, εξαγγέλλεται ότι γίνεται μέσω ΑΣΕΠ μια διαδικασία που δεν έχει αντικειμενικά και αδιαφανή χαρακτηριστικά. Αυτό δεν πλήττει το κύρος του ΑΣΕΠ;
Πώς μπορούσαμε να συναινέσουμε σε κάτι τέτοιο;
Για να αποκτήσει το ειδικό βάρος που απολαμβάνει σήμερα το ΑΣΕΠ χρειάστηκαν πάρα πολλά χρόνια, πάνω από μία δεκαετία, ώστε να πειστεί ο κόσμος ότι ουσιαστικά υπηρετεί την αξιοκρατία. Επομένως εγείρει σοβαρό πρόβλημα η χρησιμοποίηση του ΑΣΕΠ ως φύλλο συκής. Για αυτό άλλωστε στην ομιλία μου στον πρόσφατο Νόμο Κεραμέως για τη δημόσια διοίκηση είχα εκφράσει την άποψη ότι θα έπρεπε και το ίδιο το ΑΣΕΠ να αντιδράσει και να διαμαρτυρηθεί.
Καλές οι προθέσεις, καλή η προσπάθεια αλλά δεν αρκούν.
Οι συναινέσεις απαιτούν υπερβάσεις.

Πηγή: Στέφανος Παραστατίδης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου