Έβγαλε «κόκκινη κάρτα»
στο κομματικό κράτος
Αρχίζουν από τις αμέσως επόμενες ημέρες οι κρίσεις για τους 28.700 νέους προϊσταμένους στο Δημόσιο, που θα επιλεγούν βάσει του νέου αντικειμενικού συστήματος, το οποίο ψηφίστηκε προχθές από τη Βουλή.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο επιχειρείται να μπει τέλος στον κομματικό έλεγχο της δημόσιας διοίκησης. «Η συντριπτική πλειοψηφία- όταν λέω συντριπτική πλειοψηφία εννοώ σε επίπεδα άνω του 90%- των στελεχών που σήμερα πλαισιώνουν ιεραρχικές θέσεις ευθύνης μέσα στον δημόσιο τομέα έχουν επιλεγεί μέσα από απολύτως αναξιοκρατικές και μη αντικειμενικές διαδικασίες», λέει ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, αναφερόμενος στο καθεστώς με το οποίο γίνονταν μέχρι σήμερα οι τοποθετήσεις.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο επιχειρείται να μπει τέλος στον κομματικό έλεγχο της δημόσιας διοίκησης. «Η συντριπτική πλειοψηφία- όταν λέω συντριπτική πλειοψηφία εννοώ σε επίπεδα άνω του 90%- των στελεχών που σήμερα πλαισιώνουν ιεραρχικές θέσεις ευθύνης μέσα στον δημόσιο τομέα έχουν επιλεγεί μέσα από απολύτως αναξιοκρατικές και μη αντικειμενικές διαδικασίες», λέει ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, αναφερόμενος στο καθεστώς με το οποίο γίνονταν μέχρι σήμερα οι τοποθετήσεις.
απο:ΤΑ ΝΕΑ
Με τον προηγούμενο νόμο (νόμο Παυλόπουλου του 2004) καρατομήθηκαν μέσα σε μία ημέρα χιλιάδες διευθυντικά στελέχη, ενώ οι μαζικές διαδικασίες επιλογής που ακολούθησαν συνοδεύτηκαν από καταγγελίες για αναξιοκρατικές τοποθετήσεις υπαλλήλων σε θέσεις γενικών διευθυντών, διευθυντών και τμηματαρχών. Αναξιοκρατία
Τα παραδείγματα επιλογής υπαλλήλων χωρίς προσόντα είναι πολλά. Έτσι, βρέθηκε να επιλέγεται διευθυντής σε Εφορία υπάλληλος που είχε μόνον απολυτήριο λυκείου και δεν γνώριζε κάποια ξένη γλώσσα ούτε καν είχε προϋπηρεσία σε άλλη θέση ευθύνης.
Αντιθέτως, στο πλαίσιο της κρίσης για την ίδια θέση, άλλος υποψήφιος βρέθηκε να είναι απλός υπάλληλος, παρ΄ ότι είχε πανεπιστημιακές σπουδές, γνώριζε μία ξένη γλώσσα και είχε διατελέσει 6 χρόνια τμηματάρχης και 3 χρόνια διευθυντής.
Με τις ίδιες διαδικασίες, στο υπουργείο Εσωτερικών «χρίστηκε» διευθυντής υπάλληλος με πτυχίο Θεολογίας και χωρίς άλλα προσόντα ή εμπειρία ως προϊστάμενος. Στα... αζήτητα παρέμεινε, αντιθέτως, απόφοιτος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης με μεταπτυχιακό, γνώση δύο ξένων γλωσσών και προϋπηρεσία σε θέσεις τμηματάρχη και διευθυντή συνολικά 8 ετών.
«Οι προϊστάμενοι αυτοί έβαζαν υπογραφές για τα Βατοπέδια, έδιναν επιχορηγήσεις εκεί που δεν έπρεπε», σχολιάζουν χαρακτηριστικά στελέχη του Δημοσίου. «Πρόκειται για τομή αντίστοιχη με εκείνη που έγινε επί Βενιζέλου, όταν καθιερώθηκε η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων και δόθηκε τέρμα στο φαινόμενο της Πλατείας Κλαυθμώνος», επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Εσωτερικών, διευκρινίζοντας πως δεν θα μπορεί πλέον η εκάστοτε κυβέρνηση να ανεβοκατεβάζει προϊσταμένους.
Αντικειμενικές διαδικασίες
Ανάλογη άποψη εμφανίζονται να έχουν και οι δημόσιοι υπάλληλοι. «Είναι επανάσταση για τη δημόσια διοίκηση της χώρας», ανέφερε στέλεχος του Δημοσίου με πολυετή προϋπηρεσία και εμπειρία σε θέσεις ευθύνης.
Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται και ο πρόεδρος της Ένωσης Αποφοίτων των Εθνικών Σχολών Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι ρυθμίσεις του νέου νόμου «ενδυναμώνουν ουσιαστικά την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία στη δημόσια διοίκηση, δίνοντας τη δυνατότητα στους αποδεδειγμένα ικανούς και καταρτισμένους υπαλλήλους να βρεθούν σε θέσεις ευθύνης, σε μία εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τη χώρα», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Γρηγόρης Θεοδωράκης.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι πως με το νέο σύστημα για να καταλάβει κάποιος υποψήφιος θέση ευθύνης θα πρέπει να έχει προηγουμένως υπηρετήσει ως προϊστάμενος- τμήματος, διεύθυνσης ή γενικής διεύθυνσης. Αντιθέτως, με το προηγούμενο καθεστώς βαρύτητα δινόταν μόνον στον συνολικό αριθμό των ετών υπηρεσίας ανεξαρτήτως εμπειρίας σε θέση ευθύνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου